Jak zacząć się odchudzać?

piątek 17:00 - 06.04.2018
Ocena Użytkowników (2 Ocen)
4.0
Jak zacząć się odchudzać?
Odchudzanie wielu osobom kojarzy się z restrykcyjnymi dietami. Mimo szybkich efektów, zniechęcają swoimi wymogami i nudnym jadłospisem. Poniżej znajdują się sposoby, jak zacząć się odchudzać w sposób prosty i bezpieczny.

Kiedy należy myśleć o odchudzaniu?

Zgodnie z wytycznymi Światowej Organizacji Zdrowia nadwaga zaczyna się powyżej BMI równego 25, natomiast otyłość to BMI powyżej 30. Jak obliczyć swoje BMI? Można skorzystać z gotowego kalkulatora w internecie albo policzyć samodzielnie według wzoru: BMI=masa/(wzrost*wzrost). Dla niektórych osób pomiar BMI może być nieadekwatny, np. dla sportowców, którzy mają znaczną masę mięśniową. Również osobom starszym pozwala się na szerszy zakres BMI (nawet do 27), ponieważ dodatkowa tkanka tłuszczowa chroni przed nadmiernym osłabieniem w starszym wieku.

Otyłość to nie tylko kwestia wyglądu i samopoczucia, ale również zwiększone ryzyko niemal wszystkich chorób przewlekłych. Wśród nich są: zaburzenia metaboliczne (np. cukrzyca), choroby układu krążenia, nowotwory, zaburzenia hormonalne, problemy z układem kostno-szkieletowym, depresja.

Bezpieczne odchudzanie - co to znaczy?

Trzeba pamiętać, że odchudzanie nie powinno być szybkie i gwałtowne. Zastosowanie głodówek, diet oczyszczających lub monodiet (opartych tylko na ograniczonej liczbie składników) bardzo często powoduje więcej szkód niż pożytku. W czasie takich diet rzadko dochodzi do utraty tkanki tłuszczowej - w pierwszej kolejności organizm się odwadnia i traci glikogen, a zanim sięgnie po zapasy w postaci tłuszczu dojdzie do znacznego osłabienia.

Znacznie bezpieczniejsze jest powolne odchudzanie - według dietetyków można tracić 0,5-1 kg w ciągu tygodnia. To oznacza, że kaloryczność diety powinna być zredukowana o 500-1000 kcal na dobę w porównaniu z zapotrzebowaniem. Taki system może wydawać się mało efektywny, jednak jest najbezpieczniejszy i w ostatecznym rozrachunku daje największe korzyści - mniejsza jest szansa na efekt jojo niż w przypadku głodówek.

Bezpieczne odchudzanie to również stosowanie diety dostosowanej do swojego stanu zdrowia. Warto pamiętać, że w wielu chorobach konieczne jest pilnowanie specjalnych zaleceń dietetycznych. Dodatkowo należy wykonać odpowiednie badania i sprawdzić, czy nie występują problemy zdrowotne, które utrudniają utrzymanie prawidłowej masy ciała. Wśród nich często występują zaburzenia hormonalne, np. niedoczynność tarczycy czy zespół Cushinga. Bez równoczesnego wyrównania hormonalnego nie ma szans, aby zacząć się odchudzać w skuteczny sposób.

Jak zacząć się odchudzać za pomocą diety DNA?

Jednym z sukcesów współczesnej nauki jest możliwość stosunkowo szybkiej analizy genetycznej w kierunku konkretnych cech. Pojawiły się testy pomocne dla osób, które chcą zacząć się odchudzać za pomocą zindywidualizowanej diety. Są to badania metaboliczne, które analizują DNA pod względem genów odpowiedzialnych za metabolizm głównych źródeł energii dla organizmu, czyli węglowodanów i tłuszczów, oraz ważnych witamin. Oprócz tego na podstawie badania metabolicznego określane jest ryzyko wystąpienia zaburzeń zdrowotnych - otyłości, chorób zależnych od diety (w tym zespołu metabolicznego), nadwrażliwości i nietolerancji pokarmowych. Wśród tego typu genotestów wymienia się badania GENOdiagDIETA i Genodiet ® Completo, które zostały opracowane na podstawie wieloletnich badań naukowych. Ich zaplecze naukowe świadczy o ich wiarygodności i o skuteczności diety opracowanej na ich podstawie.

Wykonanie testu metabolicznego jest idealnym sposobem, aby zacząć się odchudzać. Wystarczy wybrać badanie - różnią się one nieznacznie ilością analizowanych genów oraz sposobem pobrania próbki. W przypadku Genodiet® Completo otrzymuje się specjalne patyczki z wacikiem, za pomocą których należy samodzielnie pobrać wymaz z wewnętrznej strony policzka, a następnie przesłać do laboratorium. Badanie GENOdiagDIETA wymaga natomiast wybrania się do punktu pobrań, gdzie oddaje się niewielką ilość krwi. Wyniki otrzymuje się już w 4-7 tygodni wraz z załączonym raportem zawierającym indywidualne zalecenia żywieniowe, które warto skonsultować z dietetykiem.

Pakiet badań genetycznych GENOdiagDIETA

Jeżeli chcesz uzyskać idealną sylwetkę, wzmocnić odporność oraz uniknąć takich schorzeń jak otyłość, cukrzyca czy nadciśnienie, wykonaj badanie metaboliczne GENOdiagDIETA, dzięki któremu będziesz mógł odżywiać się zgodnie z potrzebami własnego organizmu.

Dzięki diecie zgodnej z własnym DNA możesz:

poprawić swoje samopoczucie, wygląd i ogólny stan zdrowia

poprawić zdolność organizmu do usuwania toksyn

uzyskać prawidłową masę ciała

uniknąć chorób zależnych od diety

wzmocnić układ odpornościowy

spowolnić procesy starzenia

Dowiedz się więcej

W jaki sposób profil metaboliczny odpowie na pytanie: jak zacząć się odchudzać? Przede wszystkim raport z badania zawiera informacje o proporcjach węglowodanów, białek i tłuszczów - dopasowanie do nich jadłospisu prowadzi do przyspieszenia metabolizmu, a zatem może pomóc w procesie utraty masy ciała. Bardzo często się zdarza, że zalecenia dietetyczne na podstawie badania genetycznego są całkowicie inne niż krajowe zalecenia dietetyczne - wówczas żywienie odpowiednie dla całej populacji wcale nie będzie dobre dla konkretnej jednostki.

Jak zacząć się odchudzać - 7 nawyków dla zdrowia

Do odchudzania można podejść również w inny sposób poprzez powolne zmienianie codziennych nawyków związanych z żywieniem i aktywnością fizyczną. Najlepiej jest każdy nawyk wprowadzać pojedynczo i zajmować się tylko tym jednym do momentu, aż stanie się naturalny. Warto więc uzbroić się w cierpliwość - ostateczne efekty będą tego warte.

1. Wypijaj co najmniej 2 litry wody

Organizm człowieka składa się z wody w 60-70% człowieka. Odpowiednie nawodnienie jest konieczne, aby wszystkie procesy metaboliczne mogły zachodzić prawidłowo. Dodatkowo płyny wypełniając żołądek przyczyniają się do uczucia sytości. Należy codziennie dostarczać sobie minimum 2 litry płynów, a wśród nich najlepsza jest zwykła czysta woda. Woda nie ma w ogóle kalorii, podczas gdy szklanka soku lub coli to około 100 kcal. Puste kalorie znajdują się również w energetykach i syropach dodawanych do porannego latte. Zmniejsz ilość cukru, jaką dodajesz do herbaty i kawy, lub używaj słodzików (np. stewii) - zaskoczy Cię, jak różnorodny smak mają kawa i herbata. Jeśli pijesz energetyki wybieraj te w wersji light. Zrezygnuj ze słodzonych napojów na rzecz wody, do której możesz dla smaku dodać sok z cytryny lub kawałki owoców. We wprowadzeniu tego nawyku pomocne jest noszenie ze sobą butelki z wodą oraz wypijanie szklanki wody z sokiem z cytryny jako pierwszej rzecz rano.

2. Jedz regularnie

Wiele osób zastanawia się, dlaczego tyją, skoro prawie nic nie jedzą - tylko 1 posiłek. Większość z nich omija śniadanie, w ciągu dnia zjada jakieś przekąski typu batoniki, rogaliki itp., a po powrocie z pracy zjada ogromną obiadokolację i jeszcze podczas oglądania telewizji dochodzą chipsy lub orzeszki. I wtedy rzeczywiście jest to 1 posiłek, ale z mnóstwem przekąsek, które mogą być od niego sumarycznie bardziej kaloryczne.

Aby schudnąć trzeba zapomnieć o unikaniu posiłków. Najlepszym sposobem, aby zacząć się odchudzać, jest regularne jedzenie, a najlepiej zjadanie 3 posiłków i 2 mniejszych przekąsek w odstępach 3-4 godzin w ciągu dnia. Dlaczego tak jest najlepiej? Gdy zjadamy jeden duży posiłek w ciągu dnia, mózg uważa, że się głodzimy, więc zaczyna sporą część jedzenia odkładać pod postacią tkanki tłuszczowej jako zapas na wypadek, gdy zabraknie pożywienia. Jedząc w konkretnych odstępach czasu wysyłamy wiadomość do mózgu, że się nie głodzimy, więc wszystkie spożyte składniki są wykorzystywane na bieżąco do procesów metabolicznych i aktywności fizycznej. Poza tym mamy mniejszą ochotę na niezdrowe przekąski, bo nie odczuwamy nagłych napadów głodu.

3. Sięgaj po minimum 5 porcji warzyw i owoców

O tym słyszymy na każdym kroku od dzieciństwa, jednak niewielu rzeczywiście się dostosowuje do tego zalecenia. W konsekwencji często dochodzi do niedoboru potrzebnych witamin i składników mineralnych, które później uzupełniamy drogimi suplementami. Warzywa i owoce nie tylko zawierają witaminy i minerały konieczne do odpowiedniego funkcjonowania organizmu, ale również są źródłem błonnika, który zapobiega zaparciom, zwiększa uczucie sytości i redukuje tzw. zły cholesterol. Jak zwiększyć spożycie warzyw i owoców? Zjadaj owoce jako słodką przekąskę - całe, w sałatce lub w koktajlach, do każdego większego posiłku dodawaj surowe lub gotowane warzywa, jedz pokrojone marchewki lub seler naciowy wraz z dipem zamiast chipsów.

4. Wybieraj produkty z pełnego ziarna

Produkty pełnoziarniste są źródłem błonnika, witamin z grupy B (odpowiadają za stan skóry, włosów i paznokci oraz funkcjonowanie układu nerwowego). W przeciwieństwie do jasnego pieczywa, białego makaronu i ryżu czy ziemniaków produkty pełnoziarniste nie powodują nagłych wahań glukozy we krwi, które są przyczyną nagłych napadów głodu. Wybieraj zatem razowe pieczywo (najlepiej na zakwasie), ryż naturalny, niesłodzone płatki (np. owsiane) oraz różne rodzaje kasz.

5. Zamień część mięsa na strączki i ryby

Mięso jest źródłem aminokwasów i witaminy B12, jednak często zjadane jest w zbyt dużej ilości i jest po prostu zbyt tłuste. Gdy chcesz zacząć się odchudzać, lepiej przestawić się na chude gatunki mięs, rośliny strączkowe, a dwa razy w tygodniu sięgać po tłuste gatunki ryb - źródło tłuszczów z grupy omega-3. Z roślin strączkowych (ciecierzycy, soczewicy, soi itp.) można zrobić pyszne pasty i pasztety, które będą zdrowym zamiennikiem wędlin na kanapkach.

6. Wybieraj zdrowe tłuszcze

Tłuszcze dzieli się na zwierzęce i roślinne, a te na rafinowane i nie. Tłuszcze zwierzęce (masło, smalec) będą zawierać nasycone kwasy tłuszczowe, które podwyższają cholesterol i ryzyko miażdżycy. Tłuszcze roślinne są dużo bezpieczniejsze dla zdrowia, a najlepsze są nierafinowane (z pierwszego tłoczenia): oliwa z oliwek, olej rzepakowy, lniany itp. Można je jednak używać tylko na surowo. Chcąc coś usmażyć na tłuszczu (co powinno się robić jak najrzadziej) należy wybrać olej rafinowany.

7. Ruszaj się!

To najlepszy sposób, aby zwiększyć swój metabolizm. Nie tylko w trakcie wysiłku fizycznego spalane są zasoby, ale również przez kilka godzin po nim. Dodatkowo poprzez aktywność zwiększa się masa mięśniowa, która wymaga dużo więcej energii niż tkanka tłuszczowa - będzie zwiększać się podstawowa przemiana materii. Jeśli do tej pory w Twoim życiu było mało ruchu, nie porywaj się na skomplikowane ćwiczenia na siłowni. Po prostu więcej spaceruj (np. część trasy do pracy), wybieraj schody zamiast windy, wybierz ćwiczenia, które sprawiają Ci przyjemność. Lepsze efekty zyskasz ucząc się ulubionego tańca niż wyciskając ciężary i biegając na bieżni, jeśli tego nie znosisz.

Odpowiednio dopasowana dieta wraz z aktywnością fizyczną sprawiającą przyjemność, to najlepsza droga do skutecznego odchudzania. Gdy nie wiesz, jak zacząć się odchudzać, wykonaj badania zalecane przed odchudzaniem, które pomogą w określeniu indywidualnej diety, a nowe nawyki zmieniaj powoli, aby efekty trwały jak najdłużej.

Aktualizacja: 2018-11-18

Statystyki:
0 komentarzy
664 wyświetleń

Najnowsze komentarze

Brak komentarzy - skomentuj pierwszy!

GENOdiagDIETA - geny metabolizmu i otyłości

Pakiet badań GENOdiagDIETA pozwala na określenie unikalnego profilu metabolicznego pacjenta w oparciu o analizę genetyczną

GENOdiagDIETA - geny metabolizmu i otyłości

  • Pakiet badań GENOdiagDIETA pozwala na określenie unikalnego profilu metabolicznego pacjenta w oparciu o analizę genetyczną
  • Wynik badania to podstawa idealnej diety, która umożliwi osiągniecie optymalnej wagi i uniknięcie wielu poważnych schorzeń dietozależnych
  • Laboratorium odpowiedzialne : Diagnostyka sp. z o.o.

Test wskaże poziom ryzyka związanego z zachorowaniem na:

Konsultację z dietetykiem celem spersonalizowania stylu życia i diety

Raport z badania wraz z zaleceniami żywieniowymi

Analizę genetyczną w laboratorium

Cena badania:

699 zł