22 123 95 55

Jak pozbyć się oponki na brzuchu?

5.00
Ocena użytkowników: 2 ocen

Oponka na brzuchu - przyczyny

Wiemy już, że problem gromadzenia się tkanki tłuszczowej w obszarze brzucha dotyka wielu osób, w różnym wieku. Co zatem jest przyczyną odkładania się oponki na dole brzucha? Bezpośrednie metody badania tkanki tłuszczowej znajdującej się na brzuchu wykazują, że może być ona skutkiem akumulacji tkanki tłuszczowej podskórnej oraz nagromadzeniem tzw. tkanki wisceralnej (trzewnej). Stanowi ona ok 15-20% ogólnej ilości tkanki tłuszczowej u mężczyzn i 5-8% u kobiet. Jej ilość zwiększa się wraz z wiekiem, a u kobiet szczególnie po menopauzie. Do głównych przyczyn powstawania oponki na brzuchu i trudności w odchudzaniu należą: niewłaściwa dieta, brak aktywności fizycznej, stres, ale również niewłaściwa gospodarka hormonalna. Aby proporcje tłuszczu w naszym ciele były właściwe, pracują nad tym kortyzol, insulina oraz hormon wzrostu i hormony płciowe. Zaburzenia gospodarki hormonalnej bezpośrednio przekładają się zatem na produkcję tkanki tłuszczowej i jej gromadzenie w okolicach brzucha. Odkładaniu tkanki tłuszczowej na brzuchu sprzyja również palenie papierosów oraz wysokie spożycie alkoholu, zwłaszcza piwa.

Skutki otyłości brzusznej

Oponka na dole brzucha to nie tylko problem natury estetycznej, ale również zdrowotnej. Tłuszcz trzewny prowadzi do poważnych zaburzeń w całym organizmie - przyczynia się do powstania: zespołu metabolicznego, insulinooporności, cukrzycy typu II oraz chorób układu krążenia m.in. nadciśnienia, dyslipidemii i aktywacji procesów związanych z zakrzepicą. Nadmierna tkanka tłuszczowa na brzuchu może również prowadzić do rozwoju niektórych nowotworów (m.in. rak jelita grubego), obniżenia płodności, pogorszenia funkcji oddechowych, bezdechu sennego, a nawet zespołu policystycznych jajników.

Jakie badania wykonać, aby zlikwidować oponkę na brzuchu?

Aby odchudzanie było skuteczne i efektywne warto wykonać badania, które umożliwią indywidualne podejście do diety i skomponowanie planu żywieniowego, który będzie dostosowany do naszych potrzeb. Naprzeciw temu wychodzą badania nutrigenetyczne, które za pomocą analizy polimorfizmów genów określają wrodzony metabolizm składników pokarmowych: białek, tłuszczów i węglowodanów, a tym samym umożliwiają opracowanie zaleceń żywieniowych związanych z proporcjami tych składników w diecie i źródłami, z jakich najlepiej czerpać dane składniki. Do testów nutrigenetycznych należą:

Badania genetyczne dostarczają również cennych informacji, takich jak metabolizm witamin i składników mineralnych, predyspozycje do zachorowania na niektóre choroby, czy w jakiej aktywności fizycznej osiągniemy najlepsze rezultaty. Test wystarczy wykonać raz w życiu w dowolnym momencie - wynik badania obowiązuje do końca życia.

Oponka na brzuchu - dieta

Najważniejszym czynnikiem pełniącym rolę zarówno w powstawaniu jak i redukowaniu tkanki tłuszczowej na brzuchu jest dieta. Jak zlikwidować oponkę na brzuchu? Niezwykle istotne jest spożywanie odpowiedniego źródła węglowodanów złożonych - czyli pełnoziarnistego pieczywa, mąk, makaronów, gruboziarnistych kasz. Zwiększenie w diecie błonnika pokarmowego, zwłaszcza jego frakcji rozpuszczalnej znacząco przyczyni się do redukcji tkanki tłuszczowej trzewnej. Bezwzględnie należy pozbyć się z codziennego jadłospisu produktów o wysokim indeksie glikemicznym takich jak: słodycze, ciasta, słodzone napoje, “owocowe” jogurty, białe pieczywo, słodkie płatki śniadaniowe, chipsy i słone przekąski. Z diety powinny zniknąć też produkty będące źródłem kwasów tłuszczowych nasyconych i tzw. tłuszcze “trans”. Są to m.in. tłuste mięso, dania typu fast food, chipsy i słone przekąski, słodycze, wyroby cukiernicze, ciastka, wafelki itp. Regularne posiłki i picie odpowiedniej ilości wody dopełnią całość, by oponka i boczki poszły w niepamięć.

Oponka na brzuchu - ćwiczenia

O płaskim brzuchu marzy każdy, ale droga do idealnej sylwetki niesie za sobą wiele wyrzeczeń i wysiłku. Aby raz na zawsze rozprawić się z oponką na brzuchu, zdrowa dieta powinna iść w parze z regularnymi ćwiczeniami. Niestety pozbycie się tłuszczu z tych partii ciała jest zazwyczaj najtrudniejsze, gdyż jest on spalany zwykle na samym końcu. Pełni on funkcję ochronną oraz termoizolacyjną dla narządów wewnętrznych znajdujących się w jamie brzusznej. Oprócz popularnych brzuszków warto wykonywać serie ćwiczeń, które będą wzmacniać mięśnie i uwidaczniać je po redukcji tłuszczu. Należą do nich m.in.:

  • scyzoryki z piłką (wykonujemy leżąc w pozycji wyprostowanej, między nogi wkładamy piłkę, a następnie unosimy jednocześnie ręce i nogi tak, aby podawać sobie piłkę z rąk do nóg),
  • unoszenie nóg w pozycji leżącej i tzw. russian twist (stojąc w rozkroku w rękach trzymamy piłkę i wykonujemy energiczne obroty górnych partii ciała, raz w jedną, raz w drugą stronę).

Wykonywanie tych kilku prostych ćwiczeń kilka razy w tygodniu pozwoli pozbyć się oponki na dole brzucha i jednocześnie wyrzeźbić mięśnie.

Bibliografia:

  1. Suliga E.: Otyłość brzuszna - metody oceny, przyczyny występowania, implikacje zdrowotne, Studia Medyczne 2012; 27(3): 65–71
  2. Plewa M., Markiewicz A.: Aktywność fizyczna w profilaktyce i leczeniu otyłości, Endokrynol. Otył. Zab. Przem. Mat 2006;2(1):30-37

Aktualizacja: 2020-03-19

Data publikacji: 2020-03-19

Genodiet iGenesis Completo 9


2899.00 na stronie
Technologia badania:
Sekwencjonowanie Nowej Generacji
Czas oczekiwania na wynik:
do 35 dni roboczych

Ważność kodu:
12 miesięcy, do wykorzystania w całej Polsce

Masz pytania?

Zadzwoń, a chętnie na nie odpowiemy