Wzdęcia w ciąży - przyczyny i leczenie

czwartek 16:00 - 12.04.2018
Ocena Użytkowników (2 Ocen)
5.0
Wzdęcia w ciąży - przyczyny i leczenie

Wzdęcia w ciąży są czynnikiem, który znacznie pogarsza samopoczucie przyszłej mamy. Do powstania wzdęć przyczyniają się zmiany hormonalne typowe dla okresu ciąży, nieprawidłowa dieta, zbyt mała aktywność fizyczna, a czasem też różne procesy chorobowe. W zależności od przyczyny można dobrać odpowiednie sposoby łagodzące wzdęcia w ciąży.

Główne przyczyny wzdęć w czasie ciąży:

  • zmiany hormonalne (progesteron),
  • złe nawyki żywieniowe,
  • zbyt mała aktywność fizyczna,
  • stres, zdenerwowanie,
  • obecność nietolerancji pokarmowych,
  • zespół jelita drażliwego,
  • niedobory enzymów trzustkowych.

Wzdęcia w ciąży - winny jest progesteron

Progesteron to hormon wytwarzany na początku ciąży przez ciałko żółte, a później przez łożysko. Jego podstawowym zadaniem jest zagnieżdżenie zarodka w ścianie macicy oraz utrzymanie ciąży. W tym celu progesteron wpływa na różne procesy fizjologiczne, jednak czasem prowadzą one do powstania różnych dolegliwości. Progesteron zatrzymuje wodę w organizmie, co prowadzi do obrzęków, oraz rozszerza żyły, czego wynikiem są żylaki. Dodatkowo od ok. 10 tygodnia ciąży spowalniają się procesy trawienia poprzez zmniejszenie napięcia mięśni gładkich i zwiększenie zwrotnego wchłaniania wody z jelit do układu krążenia. W rezultacie spowolnione zostają ruchy robaczkowe. Głównym celem całego tego procesu jest poprawa trawienia i wchłaniania składników odżywczych, aby dostarczyć je w odpowiedniej ilości rozwijającemu się płodowi. Spowolnienie motoryki jelit prowadzi do zaparć i utrudnienia wydalania gazów jelitowych, czyli do wzdęć.

Wzdęcia w ciąży - nieprawidłowy styl życia

Na wzdęcia w ciąży dużo większy wpływ niż progesteron mają nawyki żywieniowe i aktywność fizyczna. Spożywanie ciężkostrawnych, obfitych posiłków zawierających duże ilości tłuszczu oraz ostrych przypraw jest głównym powodem gromadzenia się gazów w jelitach oraz spowolnienia perystaltyki jelit. Duże znaczenie ma również ilość połykanego powietrza. Nadmierne połykanie powietrza, zwane aerofagią, zachodzi podczas picia napojów gazowanych, żucia gumy, pospiesznego jedzenia i mówienia. Wzdęcia dotyczą częściej osób, które są zestresowane i znerwicowane - pomocne dla nich będzie stosowanie technik relaksacyjnych.

Wzdęcia w ciąży - przyczyny zdrowotne

Oprócz fizjologicznych i żywieniowych przyczyn wzdęcia w ciąży mogą być również spowodowane problemami zdrowotnymi - różnymi nietolerancjami pokarmowymi oraz zaburzeniami spowalniającymi motorykę jelit lub pogarszającymi trawienie i wchłanianie. Zwykle gdy przyczyną są stany chorobowe, wraz ze wzdęciami będą współistnieć inne niepokojące objawy.

W ciąży nietolerancje pokarmowe IgG-zależne odpowiadają za różne objawy - wzdęcia i bóle brzucha, biegunki, zaparcia, mdłości, przewlekłe zmęczenie, migreny itp. Ich podłożem jest nadwrażliwość na składniki pokarmowe związana z podwyższeniem przeciwciał IgG po 24-96 godzinach od spożycia konkretnego produktu. Dlatego bez odpowiednich badań ciężko jest stwierdzić, co jest przyczyną dolegliwości. W tym celu wykonuje się test IMMUNOdiagDIETA, który polega na pomiarze przeciwciał IgG specyficznych dla 44, 88 lub 280 składników pokarmowych. Wyeliminowanie lub ograniczenie nietolerowanych pokarmów prowadzi do zmniejszenia stanu zapalnego w jelitach, zredukowania objawów i z czasem powrócenia tolerancji.

Zrób testy w kierunku nietolerancji pokarmowych

Wzdęcia w ciąży mogą być objawem nietolerancji pokarmowych. Jeżeli więc obserwujesz u siebie niepokojące objawy, wykonaj badanie w kierunku nietolerancji najpowszechniejszych produktów spożywczych.

Dostępne testy na nietolerancje pokarmowe to:

IMMUNOdiagDIETA - 44 alergeny IgG

IMMUNOdiagDIETA - 88 alergenów IgG

IMMUNOdiagDIETA - 280 alergenów IgG

Dowiedz się więcej

Nietolerancja laktozy jest częstym zaburzeniem (ok. 37% Polaków), które może prowadzić do wzdęć, nudności i biegunek około 30 minut po spożyciu produktów mlecznych. Spowodowane jest to niedoborem laktazy - enzymu rozkładającego laktozę. Laktoza w całości przedostaje się do jelita grubego, gdzie jest fermentowana przez florę jelitową z wytworzeniem gazów. Najczęstszą przyczyną zbyt małego wytwarzania laktazy przez komórki jelita cienkiego jest występowanie polimorfizmu genu LCT.

Celiakia również może przyczynić się do występowania wzdęć oraz innych dolegliwości ze strony przewodu pokarmowego bądź ogólnoustrojowych. W reakcji na spożywanie produktów zawierających gluten dochodzi do postępującego zaniku kosmków jelita cienkiego, przez co zmniejsza się powierzchnia wchłaniania. Diagnostyka celiakii polega na wykonaniu badań genetycznych (polimorfizmy genów HLA-DQ2 i HLA-DQ8), serologicznych i histologicznych. Na ich podstawie można stwierdzić, czy konieczne jest wprowadzenie diety bezglutenowej.

Pakiet badań genetycznych w kierunku nietolerancji pokarmowych

Badanie wskaże poziom ryzyka związanego z zachorowaniem na:

nietolerancję fruktozy

celiakię

nietolerancję laktozy

Dowiedz się więcej

Zespół jelita drażliwego jest częstym zaburzeniem motoryki jelit - dotyka około 15% populacji. Do objawów należą przewlekłe biegunki i/lub zaparcia, wzdęcia, skurcze i bóle brzucha. Wśród przyczyn zespołu jelita drażliwego są błędy dietetyczne, stres, niektóre leki, nietolerancje pokarmowe IgG-zależne i enzymatyczne (np. laktozy). Dolegliwości bardzo często nasilane są przez ciężkostrawne fermentujące węglowodany, tzw. FODMAP, wśród których są m.in. pszenica, żyto, brokuły, kalafiory, cebula, czosnek, jabłka, nasiona roślin strączkowych oraz produkty słodzone poliolami (sorbitol, ksylitol), dlatego zalecana jest specjalna dieta w zespole jelita drażliwego.

Do rzadszych przyczyn utrudniających prawidłowe trawienie i wchłanianie należą niedobory enzymów trzustkowych, które występują w przebiegu mukowiscydozy lub przewlekłego zapalenia trzustki, choroby zapalne jelit, niedrożność przewodu pokarmowego, wirusowe zapalenie wątroby oraz guzy w jamie brzusznej.

Najlepsze sposoby na wzdęcia w ciąży

  1. Ureguluj spożywanie posiłków - jedz 4-6 posiłków w regularnych odstępach, co 3-4 godziny. Jest to konieczne, aby usprawnić pracę jelit i nie obciążać ich zbyt obfitymi posiłkami, co mogłoby być przyczyną wzdęcia w ciąży. Większa ilość małych posiłków ułatwia również zastosowanie się do zalecanego zwiększenia podaży kalorii w drugim i trzecim trymestrze o odpowiednio 360 i 475 kcal na dzień. Dodatkowym plusem regularnego spożywania posiłków jest stabilizacja stężenia glukozy we krwi, co zapobiega rozwojowi cukrzycy ciężarnych.
  2. Powolne spożywanie posiłków i dokładne przeżuwanie mają ogromne znaczenie dla przebiegu procesów trawiennych. Pokarm, który jest dokładnie rozdrobniony w jamie ustnej, będzie miał lepszy kontakt z enzymami trawiennymi w dalszej części przewodu pokarmowego. Niedokładnie przeżute jedzenie długo zalega w żołądku i wolniej przechodzi przez jelita, przez co wydłuża się czas trawienia, mogą pojawić się bóle i wzdęcia brzucha, zgaga i uczucie zmęczenia. Dodatkowo jedzenie w pośpiechu zwiększa połykanie powietrza. Dokładne przeżuwanie zwiększa uczucie sytości, dzięki czemu nie sięga się po kolejną porcję - zapobiega to nadmiernemu przyrostowi masy ciała, który w ciąży może być przyczyną wielu komplikacji okołoporodowych.
  3. Unikaj wzdymających potraw. Wśród nich znajdują się tłuste dania smażone i pieczone, zawierające ostre przyprawy oraz wzdymające składniki: rośliny strączkowe, niektóre warzywa (m.in. brokuł, kalafior, czosnek, cebula, szparagi) i owoce (jabłka, gruszki) oraz produkty zawierające ksylitol i sorbitol. Wzdymające produkty należą do FODMAP, więc o ile nie masz zespołu jelita drażliwego, nie będzie konieczność ich całkowitej eliminacji z diety - wystarczy, że ograniczysz ich ilość. Aby potrawy były lżej strawne:
    • przygotowuj gotowane lub duszone potrawy z małą ilością tłuszczu,
    • używaj łagodnych przypraw,
    • rośliny strączkowe namaczaj przez co najmniej 12 godzin, a następnie odcedź i gotuj w świeżej wodzie,
    • brokuły i kalafiory gotuj bez przykrycia, aby mogły zostać odprowadzone lotne związki siarki, które odpowiadają za nieprzyjemny zapach gazów,
    • warzywa i owoce wybieraj tylko świeże i dobrze dojrzałe,
    • usuwaj z owoców pestki.
  4. Ogranicz nietolerowane produkty. W ramach leczenia nietolerancji IgG-zależnych czasowo wprowadź dietę eliminacyjną lub rotacyjną, w celiakii na stałe konieczna będzie dieta bezglutenowa, a w nietolerancji laktozy wyeliminuj lub ogranicz produkty mleczne. Pamiętaj o konsultacji z dietetykiem, aby określić dokładne zasady diety i ustalić na jakie produkty należy zwracać szczególną uwagę (gluten i laktoza mogą znajdować się w śladowych ilościach w bardzo wielu produktach spożywczych). Dowiedz się, jakie produkty będą bezpiecznym zamiennikiem wyeliminowanych składników. Jest to szczególnie istotne w przypadku produktów mlecznych, które są źródłem wapnia koniecznym do odpowiedniego rozwoju płodu.
  5. Zwiększ ilość błonnika, jeśli wzdęcia w ciąży spowodowane są zaparciami. Błonnik przyspiesza perystaltykę jelit oraz oczyszcza je ze złogów i resztek pokarmowych. Jedz więcej warzyw i owoców oraz pełnoziarnistych produktów zbożowych (razowe makarony, pieczywo, kasze gruboziarniste, płatki owsiane). Na zaparcia pomocne są również: jedzenie moczonych suszonych śliwek na czczo, dodatek mielonego siemienia lnianego do potraw oraz spożywanie probiotyków w postaci suplementów bądź naturalnie znajdujących się w jogurtach, kefirach i kiszonkach.
  6. Pij dużo wody, ale zrezygnuj z napojów gazowanych i słodzonych. Woda jest nie tylko konieczna do odpowiedniego nawodnienia organizmu matki i dziecka. Ze względu na zwiększone zwrotne wchłanianie wody w ciąży konieczne jest większe jej spożycie - nawet do 2,7-3 litrów. Jest również niezbędna, aby błonnik mógł wykonać swoje zadanie w jelitach. Mimo że woda znajduje się również w napojach gazowanych, są one niewskazane, gdyż zwiększają ilość gazów przewodzie pokarmowym, a dodatki słodzące (cukier, sorbitol, ksylitol) mają działanie wzdęciotwórcze.
  7. Zrezygnuj z żucia gumy i ssania twardych cukierków, gdyż prowadzi to do nadmiernego połykania powietrza, co jest jedną z przyczyn wzdęcia w ciąży. Aerofagię mogą spowodować również inne czynniki - palenie papierosów (oczywiście w ciąży niedozwolone), ubytki w zębach oraz szybkie nerwowe jedzenie.
  8. Napary ziołowe i niektóre przyprawy mogą wspomóc walkę ze wzdęciami w ciąży. Jednak należy pamiętać, że nie wszystkie rośliny zielarskie są bezpieczne dla płodu, dlatego przed ich zastosowaniem konieczna jest konsultacja z lekarzem prowadzącym. Napary z rumianku i mięty pieprzowej minimalizują wzdęcia i nudności występujące w ciąży - nie stosuj jednak dużych ilości olejku z mięty pieprzowej. Również niewskazane są senes i aloes, mimo że są często stosowane w zaparciach.
  9. Ruszaj się! Ciąża jest stanem fizjologicznym, a nie chorobą, więc nie ma konieczności ciągłego leżenia, jeżeli nie istnieją ku temu medyczne wskazania. Aktywność fizyczna poprawia ogólny stan zdrowia, redukuje stres (poprzez zwiększenie wydzielania serotoniny), wzmacnia układ mięśniowo-szkieletowy oraz ułatwia późniejszy poród. Ma również znaczenie w przypadku wzdęć - podczas ruchu nadmiar gazów łatwiej jest wydalany z przewodu pokarmowego. Skonsultuj się z lekarzem prowadzącym i dostosuj odpowiednie dla siebie i swojego stanu zdrowia ćwiczenia. Zazwyczaj bezpieczne są: spacery, pływanie, joga (oprócz niektórych pozycji), zajęcia fitness przeznaczone dla kobiet w ciąży. Również ćwiczenia siłowe z lekkimi ciężarami czy jazda na rowerze mogą być odpowiednie, jeżeli kobieta wykonywała je przed ciążą regularnie.
  10. Zadbaj o siebie poprzez redukcję stresu. Stres u większości osób może być przyczyną wzdęć poprzez zaburzenie perystaltyki jelit (zaparcia, zespół jelita drażliwego). Przewlekłe napięcie może mieć poważne konsekwencje dla zdrowia matki i przebiegu ciąży - przedwczesny poród, niska masa urodzeniowa, niedożywienie i zaburzenia układu nerwowego u płodu. Dlatego tak ważne jest zadbanie o spokój i relaks w ciąży. Warto w codzienny plan dnia wpleść czas na długą kąpiel, rozmowy z bliskimi, medytację, słuchanie ulubionej uspokajającej muzyki i zajmowanie się swoim hobby.

Jeżeli zmiany w stylu życia nie pomagają na wzdęcia w ciąży i występują dodatkowe dolegliwości, koniecznie udaj się do lekarza w celu zdiagnozowania, czy przyczyna nie są zaburzenia zdrowotne, które mogą wymagać leczenia.

Aktualizacja: 2018-11-09

Statystyki:
0 komentarzy
768 wyświetleń

Najnowsze komentarze

Brak komentarzy - skomentuj pierwszy!

IMMUNOdiagDIETA 88 alergenów IgG

IMMUNOdiagDIETA 88 IgG to badanie krwi pozwalające na określenieproduktów pokarmowych nietolerowanych i tolerowanych przez organizm

IMMUNOdiagDIETA 88 alergenów IgG

  • IMMUNOdiagDIETA 88 IgG to badanie krwi pozwalające na określenie produktów pokarmowych nietolerowanych i tolerowanych przez organizm
  • Uzyskany wynik badania umożliwia podjęcie takich działań, które wyeliminują objawy występującej nietolerancji i doprowadzą do poprawy naszego samopoczucia
  • Laboratorium odpowiedzialne : Diagnostyka sp. z o.o.

Test wskaże poziom ryzyka związanego z zachorowaniem na:

nietolerancji pokarmowych zależnych od przeciwciał IgG

Cena badania:

739 zł