22 123 95 55

Jak wzmocnić osłabiony organizm?

3.80
Ocena użytkowników: 4 ocen

Kto powinien zadbać o odporność organizmu?

Za obronę przed bakteriami i wirusami, które na co dzień nas atakują, odpowiada układ odpornościowy. Pierwszą barierą dla patogenów jest skóra i błony śluzowe, również te znajdujące się w przewodzie pokarmowym. Mamy również m.in. komórki żerne i limfocyty, które czynnie pozbywają się drobnoustrojów. W tej walce wspomagają na również liczne dobre bakterie tworzące nasz mikrobiom.

Nie zawsze jednak nasza naturalna ochrona jest wystarczająca. Dlatego w okresie zwiększonego ryzyka zachorowań (np. grypy lub koronawirusa) każdy powinien zadbać o stan swojego układu odpornościowego. Najbardziej jest to istotne jednak w przypadku osób osłabionych przez choroby przewlekłe czy długotrwałe leczenie:

  • osoby starsze,
  • kobiety w ciąży,
  • osoby z chorobami przewlekłymi, zaburzeniami autoimmunologicznymi, nowotworami, wrodzonymi lub nabytymi zaburzeniami odporności (AIDS),
  • alergicy (głównie z rozwiniętą astmą),
  • dzieci (szczególnie urodzone przedwcześnie).

Osłabiony organizm - jak wzmocnić?

Odporność organizmu w dużej mierze zależy od naszego trybu życia - jakości diety, aktywności fizycznej, a przede wszystkim nasilenia stresu i możliwości odpoczynku.

Odpoczynek

Stres i przemęczenie są głównymi przyczynami osłabienia organizmu. Każdy organizm potrzebuje snu, a w przypadku większości dorosłych jest to 7-8 godzin dziennie. I nie ma tu mowy o spaniu 5 godzin na tygodniu i odsypianiu w weekendy, gdyż taki system silnie rozregulowuje naturalny rytm dobowy, przez co może nawet skutkować pogorszeniem składu mikroflory jelitowej. Zadbaj więc o jakość swojego snu poprzez zrelaksowanie się wcześniej przez 1-2 godziny.

Koniecznie zadbaj też o balans między pracą a czasem wolnym. Pamiętaj, że nie zawsze jest konieczne siedzenie po godzinach czy w weekendy nad pracą - owszem, czasem sytuacja tego wymaga, ale powtarzające się nadgodziny nie powinny się zdarzać. Jedynie w zrelaksowanym organizmie jest szansa na silny układ immunologiczny.

Aktywność fizyczna

Ruch jest idealnym sposobem na wzmocnienie układu odpornościowego. Sprzyja dotlenieniu mózgu, uregulowaniu gospodarki hormonalnej, poprawia wydolność płuc i zwiększa ilość tkanki mięśniowej - wszystkie te czynniki są nie tylko ważne w przypadku samego zwiększania odporności, ale wzmacniają również organizm na czas samej choroby. W tym celu wystarczające są spacery i umiarkowane treningi - znaczny wysiłek może mieć skutki przeciwne do zamierzonych ze względu na zwiększone wytwarzanie hormonu stresu, kortyzolu.

Odpowiednia dieta

Właściwe odżywianie to klucz do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Aby układ odpornościowy miał największe korzyści z żywności, powinno się codziennie jeść w sposób zbilansowany. Jadłospis powinien przede wszystkim zawierać dużo warzyw i owoców, pełnoziarnistych produktów zbożowych, nasion roślin strączkowych oraz źródeł zdrowych tłuszczów z grupy omega-3 (m.in. ryby morskie, oliwa z oliwek, olej rzepakowy, siemię lniane, orzechy włoskie). Oleje pełne kwasów omega-3 można znaleźć również w niektórych suplementach diety jak SmartMe czy HealMe. Warto również sięgać po kiszonki, które poprawiają zdrowie naszych jelit. Konieczna jest też duża ilość wody, gdyż odpowiednie nawodnienie redukuje ryzyko uszkodzeń skóry i śluzówek. Zaleca się natomiast ograniczenie nabiału i mięsa, a także używek (alkoholu, kawy, papierosów), gdyż mogą one zniweczyć wszelkie starania.

Co na wzmocnienie organizmu?

Witaminy na wzmocnienie

Niedobory witamin mogą skutkować obniżeniem odporności organizmu. Jednak w większości najskuteczniejsze jest przyjmowanie ich w standardowym pożywieniu, na co pozwala właśnie zbilansowana dieta. Jedynym wyjątkiem jest witamina D, której nam brakuje ze względu na szerokość geograficzną. Witamina ta reguluje procesy odpornościowe organizmu, a jej przyjmowanie zmniejsza nawet ryzyko chorób autoimmunologicznych. Wystarczy przyjmować 1000-2000 IU tej witaminy dziennie.

Naturalne preparaty na wzmocnienie organizmu

  1. Probiotyki to preparaty, które składają się z żywych bakterii o potwierdzonych działaniach prozdrowotnych. Stosowanie probiotyków takich jak ProbioticMe znacznie wpływa na poprawę składu flory jelitowej i jej skuteczność w walce z patogenami. Stan swoich dobrych bakterii możesz sprawdzić badaniami mikroflory jelitowej.
  2. Czosnek stosowany jest od wieków w walce z przeziębieniem czy grypą. Zawarta w nim allicyna ma działanie bakteriobójcze.
  3. Miód również wzmacnia osłabiony organizm i działa przeciwbakteryjnie, dzięki zawartych w nim enzymów. Dobrym wyborem, jest przygotowanie napoju wieczorem poprzez rozpuszczenie w letniej wodzie łyżki miodu, do czego rano dodajemy sok z cytryny i wypijamy na czczo.
  4. Imbir - ma działanie rozgrzewające i antybakteryjne, warto wykorzystywać jako przyprawę do potraw.
  5. Jeżówka purpurowa (Echinacea) - przyspiesza wyleczenie z infekcji bakteryjnych i wirusowych, jednak nie zaleca się stosowania do 7 roku życia.
  6. Aloes - wspomaga prawidłową mikroflorę jelitową, ale też pobudza komórki układu odpornościowego.
  7. Czystek - ma silne właściwości antyoksydacyjne i bakteriobójcze. Jest łatwo dostępny w postaci herbatek.
  8. Bez czarny - jest idealnym naturalnym preparatem na zakażenia wirusowe. Jego kwiaty działają napotnie i zmniejszają gorączkę, a owoce dostarczają dodatkowo dużą dawkę witamin i minerałów. Zazwyczaj z bzu czarnego wykonuje się soki i syropy.

Autor merytoryczny: Mgr Katarzyna Startek, Dietetyk

Aktualizacja: 2020-04-09

Data publikacji: 2020-04-09

Koronawirus SARS-CoV-2 - badanie molekularne RT-PCR


495.00 na stronie
Technologia badania:
Real-Time RT-PCR
Czas oczekiwania na wynik:
do 3 dni roboczych

Ważność kodu:
12 miesięcy, do wykorzystania w całej Polsce

Masz pytania?

Zadzwoń, a chętnie na nie odpowiemy