Zdrowegeny.pl Logo

Koszyk

Suplementy diety — czym są, rodzaje, właściwości?

Suplementy diety — czym są, rodzaje, właściwości?

5.0
Ocena użytkowników: 16 ocen

Z artykułu dowiesz się:

  • Suplementy diety czym są i jakie jest ich zastosowanie?
  • Czym różnią się suplementy od leków?
  • Jakie mają właściwości?

Sprawdź też


Data publikacji: 2023-12-08

Data aktualizacji: 2023-12-08

Suplementy diety — czym są?


Suplementy diety określane są jako produkty stanowiące źródło
skoncentrowanych składników odżywczych i innych składników
o działaniu fizjologicznym
.

Czym jest suplement a czym lek?


Suplementy diety według prawa traktowane są jako żywność, nie jak środki przeznaczenia medycznego, a tym bardziej nie jak leki. Jednak wiele suplementów diety zawiera takie same składniki jak produkty lecznicze. Zadaniem suplementów diety jest utrzymanie równowagi organizmu na poziomie zapewniającym pełnię zdrowia, natomiast produkty lecznicze stosowane są w celu przywracania równowagi w organizmie, zakłóconej przez proces chorobowy. W przypadku leków konieczne są odpowiednie badania kliniczne potwierdzające skuteczność tych produktów, co nie jest wymagane dla suplementów diety. Opakowanie leku zawiera ważne informacje dotyczące produktu, oraz jego potencjalnych działań niepożądanych. Natomiast opakowania suplementów diety zwykle zawierają wskazania i dawkowanie, ale rzadko pojawiają się tu przeciwwskazania. Może to sugerować, że suplementy są bardziej bezpieczne niż leki.

Suplementy diety — rodzaje

  • Suplementy zawierające witaminy i składniki mineralne — wspomagające proces odchudzania;
  • suplementy zawierające aminokwasy — wspomagające układ odpornościowy;
  • suplementy zawierające składniki roślinne i różne ekstrakty roślinne — wpływające na narządy ruchu, wpływające na opóźnianie procesów starzenia;
  • suplementy zawierające niezbędne kwasy tłuszczowe — wpływające na układ nerwowy, koncentrację, witalność;
  • suplementy zawierające błonnik pokarmowy — wspomagające prawidłową pracę układu sercowo-naczyniowego;
  • suplementy zawierające probiotyki i prebiotyki — wspomagające układ pokarmowy wspomagające prawidłowy proces widzenia wpływające na stan skóry, włosów, paznokci zmniejszające ryzyko osteoporozy przeznaczone dla sportowców i osób aktywnych.

Suplementy diety — składniki za co odpowiadają?

W skład niektórych suplementów diety wchodzą takie składniki jak:
  • Młody jęczmień - przedstawiany jest jako remedium na wszelkiego rodzaju dolegliwości, m.in. nadciśnienie, cukrzycę, miażdżycę, reumatoidalne zapalenie stawów czy wrzody żołądka.Jednakże największy rozgłos zyskał dzięki zdolności do przyśpieszania przemiany materii i spalania tkanki tłuszczowej. Posiada właściwości antyoksydacyjne, działanie przeciwdepresyjne, właściwości przeciwnowotworowe, hipoglikemiczne, właściwości hipolipidemiczne, przeciwzapalne;
  • ekstrakt z kolendry siewnej - Jest on dodawany do preparatów przeznaczonych do płukania jamy ustnej i gardła, a także stosowanych do leczenia nerwobóli, mięśniobóli i bóli na tle reumatycznym. Gdy zostanie wtarty w skórę, wywiera dość silne działanie rozgrzewające, przeciwbólowe, pobudza krążenie skórne i okołostawowe. Niekiedy z jego użyciem próbuje się leczyć schorzenia dermatologiczne wywołane przez bakterie lub na tle grzybiczym, stosuje się go przy słabo gojących się ranach lub oparzeniach. Dodatkowo powoduje udrożnienie gruczołów łojowych, dzięki czemu działa przeciwtrądzikowo;
  • Witamina C wspomaga układ immunologiczny poprzez pobudzenie wzrostu i sprawności komórek odpornościowych typu T i B oraz innych białych ciałek krwi. Łagodzi objawy przeziębienia i skraca czas choroby, zwiększa również odporność organizmu na choroby zakaźne. Obniża poziom cholesterolu, przyspiesza gojenie się ran, bierze udział w tworzeniu kolagenu, chrząstki i kości oraz jest aktywatorem wielu enzymów. Kwas askorbinowy zwiększa wchłanianie żelaza i manganu, a także zmniejsza toksyczność selenu, miedzi, wanadu, kobaltu i rtęci;
  • magnez - dobowe zapotrzebowanie na magnez wynosi około 300–400 mg, przy czym zwiększa się w czasie wysiłku fizycznego, z powodu silnego stresu, w czasie ciąży i w okresie karmienia. Prawidłowe stężenie magnezu we krwi wynosi 0,65–1,25 mmol/l.
    Wyniki wielu badań klinicznych wskazują na istotną rolę magnezu w rozwoju nadciśnienia tętniczego. Wywiera on bezpośredni wazodylatacyjny wpływ na śródbłonek naczyń, powodując zmniejszenie oporu obwodowego;
  • cynk -  jest pierwiastkiem niezbędnym do utrzymania zdrowej skóry. Uczestniczy w wytwarzaniu prostaglandyn, które wpływają na funkcje wydzielnicze skóry. Jego niedobór osłabia czynność układu immunologicznego skóry, co prowadzi do alergii i wystąpienia dermatoz. Duże niedobory cynku stwierdzono u dzieci ze zmianami skórnymi . Pierwiastek ten przyśpiesza gojenie się ran i zwiększa odporność na zakażenia. Bierze udział w przetwarzaniu kwasów tłuszczowych, przez co ma wpływ na proces regeneracji skóry. Wpływa na metabolizm kolagenu, odpowiada za wzrost włosów, paznokci. Niedobór cynku jest przyczyną bielactwa paznokci. W chorobach skóry preparaty cynku w postaci zasypek, maści i past są stosowane w celu oczyszczenia skóry z nagromadzonego łoju skórnego, przywracają jej naturalne pH, ściągają nadmiernie rozszerzone pory, łagodzą stany zapalne, zmniejszają skłonność skóry do powstawania zaskórników. Mają również szerokie zastosowanie w kosmetyce, dodawane są do kremów i maseczek kosmetycznych o działaniu przeciwzapalnym, ściągającym, przeciwtrądzikowym. Ze względu na zdolność odbijania i rozpraszania promieni UVA tlenek cynku jest stosowany także jako filtr fizyczny w kremach, mleczkach i płynach stosowanych na skórę.

Bibliografia:

1. Bojarowicz H., Dźwigulska P.(2012). PSuplementy diety. Część I. Suplementy diety a leki – porównanie wymagań prawnych Dietary supplements. Part I. Dietary supplements and drugs – comparison of legal requirements  Pracownia Technologii i Formy Kosmetyku, Katedra Technologii Postaci Leku, Wydział Farmaceutyczny Collegium Medicum im. Ludwika Rydygiera w Bydgoszczy, Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu 2/ absolwentka Wydziału Farmaceutycznego Collegium Medicum, Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
Hygeia Public Health Vol. 47, Nr 4, s 427-447.

2.  Kawka K., Lemieszek M.K. (2017). Prozdrowotne właściwości młodego jęczmienia. 1 Zakład Biologii Medycznej Instytutu Medycyny Wsi im. W. Chodźki w Lublinie Kawka K, Lemieszek M K. Med. Og. Nauk Zdr.Vol 23. Nr 1, s 7–12.

3.  Szcześniak M.,Grimling B., Meler J.(2014).Cynk – pierwiastek zdrowia. Farm Pol, Aspekty Zdrowotne. Vol. 70, Nr7,s  363-366.

4. Janda K., Kasprzak M., Wolska J.(2015). Witamina C - budowa, właściwości, funkcje i występowanie, Pomeranian Journal of Life Sciences, Pomorska Akademia Medyczna w Szczecinie.
Vol. 61, Nr 4,s 419-425.

5.  Iskra M.,Krasińska B.,Tykarski A.(2013).  Magnez — rola fizjologiczna, znaczenie kliniczne niedoboru w nadciśnieniu tętniczym i jego powikłaniach oraz możliwości uzupełniania w organizmie człowieka. Zakład Chemii Ogólnej, Katedra Chemii i Biochemii Klinicznej Uniwersytetu Medycznego im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu
Katedra i Klinika Hipertensjologii, Angiologii i Chorób Wewnętrznych Uniwersytetu Medycznego im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu. Vol 17, Nr 6.

© 2024 Zdrowegeny.pl

powered by greenlogic