22 123 95 55

Beta-glukan - naturalna metoda wsparcia odporności

0.00
Ocena użytkowników: 0 ocen

Beta-glukan - co to jest?  

Na polskim rynku rośnie liczba preparatów i suplementów diety zawierających w składzie beta-glukan. Beta-glukan to naturalny polisacharyd występujący w ścianie komórkowej bakterii, grzybów i drożdży. Należy do rozpuszczalnych frakcji błonnika pokarmowego. Znajdziemy go również w niektórych ziarnach zbóż, głównie w owsie i jęczmieniu oraz w algach.

Wyróżnia się dwa typy beta-glukanów:

  • Połączone za pomocą wiązań β-(1,3-) i β-(1,4-) – rozpuszczalne w wodzie, znajdujące się np. w produktach zbożowych;    
  • Lub β-(1,3-) i β-(1,6-) – nierozpuszczalne w wodzie, otrzymywane np. z grzybów lub drożdży piekarskich Saccharomyces cerevisiae.
Przeprowadzane analizy wykazały, że beta-glukan pochodzący z drożdży jest bezpieczny i dobrze tolerowany przez organizm człowieka. Wykorzystywany jest w technologii żywności w przemyśle spożywczym jako emulgator lub składnik stabilizujący i zagęszczający np. w zupach, sosach czy napojach. Wchodzi w skład żywności funkcjonalnej, czyli takiej, która ma poparty odpowiednimi badaniami i udokumentowany korzystny wpływ na zdrowie i organizm człowieka. Beta-glukan szczególnie polecany jest osobom z osłabionym układem immunologicznym i problemami jelitowymi.

Właściwości zdrowotne

Badania wykazały, że beta-glukany wykazują korzystne efekty zdrowotne:
  • Obniżenie poziomu cholesterolu;
  • Zwiększają lepkość spożywanego pokarmu, dzięki czemu glukoza jest stopniowo wchłaniana, co przekłada się z kolei na korzystny wpływ na poziom cukru i glikemię poposiłkową;
  • Wiążą kwasy żółciowe;
  • Ograniczają wchłanianie szkodliwych metali ciężkich (np. ołowiu) z jedzenia;
  • Działanie profilaktyczne insulinooporności;
  • Mogą oddziaływać na zmniejszenie masy ciała, poprzez wydłużenie działania hormonu cholecystokininy, który hamuje apetyt i zapewnia dłuższe uczucie sytości;
  • Modulują mikroflorę jelitową;
  • Regulują pracę jelit;
  • Mogą być pomocne w profilaktyce niedokrwiennej choroby serca;
  • Kontrola ciśnienia krwi;
  • Beta glukan stosowany jest również w pielęgnacyjnych i leczniczych preparatach kosmetycznych wsipierającą w chorobach skórnych i gojeniu się ran, a także odżywieniu paznokci i włosów;
  • Mogą wykazywać działanie przeciwnowotworowe.

Wpływ beta-glukanu na odporność  

Beta-glukan stymuluje komórki odpornościowe, aktywując makrofagi, limfocyty T oraz układ dopełniacza. Wspiera funkcjonowanie układu immunologicznego człowieka, dlatego zalecany jest osobom starszym, zmagającym się z infekcjami i chcącym zadbać o swoją odporność. Badania pokazały, że na odporność największy wpływ mają β-glukany pochodzące z grzybów i drożdży. W 2002 roku Amerykańska Agencja Żywności i Leków (FDA) wystosowała oświadczenie mówiące o tym, że dzienna dawka 3 gramów beta-glukanu wraz z 30-35 gramów błonnika pokarmowego zapewnia korzystne efekty zdrowotne i wspiera funkcjonowanie układu immunologicznego.  

U osób zmagających się z infekcjami górnych dróg oddechowych beta-glukan zmniejszał nasilenie tych infekcji oraz ich objawy. Suplementacja nierozpuszczalnymi (1,3) - (1,6) -beta-glukanami pochodzącymi z drożdży zmniejszyła liczbę przeziębień o 20-25% w porównaniu z placebo, co potwierdza ich ochronne działanie.

Gdzie możemy znaleźć beta-glukan?  

Beta-glukan znajdziemy w wielu produktach spożywczych (np. w kukurydzy, zbożach: owsie, jęczmieniu, pszenicy oraz w życie), kosmetycznych oraz w suplementach diety. Aby osiągnąć jak najlepsze korzyści ważne jest, aby stosować beta-glukan regularnie.

Bibliografia:

  1. Auinger A., Riede L., Bothe G. i wsp., Yeast (1,3)-(1,6)-beta-glucan helps to maintain the body’s defence against pathogens: a double-blind, randomized, placebo-controlled, multicentric study in healthy subjects. European Journal of Nutrition 2013, 52: 1913–1918.
  2. Dharsono T., Rudnicka K., Wilhelm M., Schoen Ch. Effects of Yeast (1,3) - (1,6) -Beta-Glucan on Severity of Upper Respiratory Infections: A Double-Blind, Randomized, Placebo-Controlled Study in Healthy Subjects. Journal of the American College of Nutrition 2019,38(1):40-50.
  3. Food and Drug Administration, HHS., Food labeling: health claims; soluble dietary fiber from certain foods and coronary heart disease. Interim final rule. Federal Register 2002, 67(191): 61773-61783.
  4. Pengkumsri N. i wsp., Extraction of β-glucan from Saccharomyces cerevisiae: Comparison of different extraction methods and in vivo assessment of immunomodulatory effect in mice. Food Science and Technology 2017, 37(1): 124-130.
  5. Stier H., Ebbeskotte V., Gruenwald J. Immune-modulatory effects of dietary Yeast Beta-1,3/1,6-D-glucan. Nutrition Journal 2014, 13(38).

Aktualizacja: 2021-06-16

Data publikacji: 2021-06-16

Masz pytania?

Zadzwoń, a chętnie na nie odpowiemy